ملاحظات عن الأقصر و أهلها
من الحاجات المميزة في أهل الأقصر
* إنهم يغلب عليهم التصوف
فأشهر معالم الأقصر بجانب المتاحف المصرية القديمة (الأقصر -الكرنك -....ألخ )
هو جامع سيدي أبو الحجاج الأقصري ,
المنسوب للعارف بالله أبو الحجاج الأقصري أحد أقطاب الصوفية اللي أتولد في القرن السادس في بغداد و رحل منها لمصر للأقصر تحديدا فعاش فيها لحد وفاته
, و اللي في أحتفالات مولده بيحييها مئات الألاف من المريديين من الأقصر و أنحاء مصر ,
و المولد بيكون في 14 شعبان .
بجانب المقامات التانية للأولياء الصالحيين اللي بيحبوهم و بيجلهم أهل الأقصر و من المُلفت ان في أغلبية البيوت و المحال في الأقصر بيعلقوا صورة لولي او لشيخ صوفي خاصة للشيخ " الحسن الشاذلي " و مقامه موجود في أسوان لكنه له شعبية كبيرة في الأقصر .
** حاجة تانية ان أهل الأقصر بيحبوا النوبيين بشكل كبير بالرغم ان مفيش نوبيين كتير في الاقصر الا في مناطق تجمعات لهم قديمة لهم من أيام تهجير 1933 بسبب تعلية منسوب مياة خوان أسوان فحصل تهجير لعدد من القري النوبية للأقصر في مناطق جنوب الأقصر منها ( طود و منشية النوبة ) ,
فبيظهر مدي ان العلاقة قوية في أكتر من نقطة منهم
ان كتير من أفراح الأقصر ( الصعيدية ) بتكون أفراح "نوبية -
بيكون المطربيين في الأفراح نوبيين بيغنوا أغاني نوبية
و المدعويين بيرقصوا رقصات نوبية
و بيعشقوا المطربيين و الغناء و الفن النوبي ,
- ان كتير من أهل الأقصر " الصعايدة " بيسموا نفسهم اسم "النوبي "كأسم و كلقب ,فنلاقي ان شخص ما اسمه ( فلان الفلاني النوبي )
او بالنسبة للسيدات تكون اسمها " نوبية "
دي نقطة مهمة و لاحظتها بس في الأقصر و حتي انا عندي 2 أقارب لوالدتي شخص اسمه " نوبي " و اخته اسمها " نوبية " و هم مش نوبيين أصلا !
- ان في فترة حادثة #مجزرة_دابود بالرغم ان غالبية الأقصر من قبائل " الهلايل " و موجود معاهم نوبيين اللي سبق ذكرتهم لكن محصلش ولا اي حادثة عنف ضد النوبيين
بالرغم ان النوبيين في الأقصر أقل عددا و كان سهل الفتك بيهم إنتقاما من اللي كان بيحصل في دابود او كان حصل العكس من النوبيين
لكن محصلش اي شئ ,
و العلاقة بينهم متأثرتش ولما جيت السنة دي الأقصر ملاحظتش اي تغيير في
المعاملة ليا ولا سمعت اي قول او فعل ضد النوبيين ولا لشخصي ,
* إنهم يغلب عليهم التصوف
فأشهر معالم الأقصر بجانب المتاحف المصرية القديمة (الأقصر -الكرنك -....ألخ )
هو جامع سيدي أبو الحجاج الأقصري ,
المنسوب للعارف بالله أبو الحجاج الأقصري أحد أقطاب الصوفية اللي أتولد في القرن السادس في بغداد و رحل منها لمصر للأقصر تحديدا فعاش فيها لحد وفاته
, و اللي في أحتفالات مولده بيحييها مئات الألاف من المريديين من الأقصر و أنحاء مصر ,
و المولد بيكون في 14 شعبان .
بجانب المقامات التانية للأولياء الصالحيين اللي بيحبوهم و بيجلهم أهل الأقصر و من المُلفت ان في أغلبية البيوت و المحال في الأقصر بيعلقوا صورة لولي او لشيخ صوفي خاصة للشيخ " الحسن الشاذلي " و مقامه موجود في أسوان لكنه له شعبية كبيرة في الأقصر .
** حاجة تانية ان أهل الأقصر بيحبوا النوبيين بشكل كبير بالرغم ان مفيش نوبيين كتير في الاقصر الا في مناطق تجمعات لهم قديمة لهم من أيام تهجير 1933 بسبب تعلية منسوب مياة خوان أسوان فحصل تهجير لعدد من القري النوبية للأقصر في مناطق جنوب الأقصر منها ( طود و منشية النوبة ) ,
فبيظهر مدي ان العلاقة قوية في أكتر من نقطة منهم
ان كتير من أفراح الأقصر ( الصعيدية ) بتكون أفراح "نوبية -
بيكون المطربيين في الأفراح نوبيين بيغنوا أغاني نوبية
و المدعويين بيرقصوا رقصات نوبية
و بيعشقوا المطربيين و الغناء و الفن النوبي ,
- ان كتير من أهل الأقصر " الصعايدة " بيسموا نفسهم اسم "النوبي "كأسم و كلقب ,فنلاقي ان شخص ما اسمه ( فلان الفلاني النوبي )
او بالنسبة للسيدات تكون اسمها " نوبية "
دي نقطة مهمة و لاحظتها بس في الأقصر و حتي انا عندي 2 أقارب لوالدتي شخص اسمه " نوبي " و اخته اسمها " نوبية " و هم مش نوبيين أصلا !
- ان في فترة حادثة #مجزرة_دابود بالرغم ان غالبية الأقصر من قبائل " الهلايل " و موجود معاهم نوبيين اللي سبق ذكرتهم لكن محصلش ولا اي حادثة عنف ضد النوبيين
بالرغم ان النوبيين في الأقصر أقل عددا و كان سهل الفتك بيهم إنتقاما من اللي كان بيحصل في دابود او كان حصل العكس من النوبيين
لكن محصلش اي شئ ,
و العلاقة بينهم متأثرتش ولما جيت السنة دي الأقصر ملاحظتش اي تغيير في
المعاملة ليا ولا سمعت اي قول او فعل ضد النوبيين ولا لشخصي ,
تعليقات
إرسال تعليق