محمد علي باشا و تأثيره علي ديموغرافيا مصر


محمدعلي باشا شخصية غريبة و مثيرة للإهتمام بدأ حياته من الصفر لحد لما وصل لحكم مصر و إمتد سلطانه بعد كدة لمناطق كتير منها السودان و اليونان و الشام و الحجاز 
بالرغم من إنه يعتبر مؤسس مصر الحديثة و أثر هو و أسرته " الأسرة العلوية " من بعده في مصر لكن برده 
وهو كان سبب أساسي في التنويعة الديموغرافية الكبيرة في الشعب المصري اللي حصلت من بعد لما شجع الاجانب علي الهجرة لمصر و الشغل فيها ففترة حكم محمد علي باشا فترة إزدهار لهجرات الاجانب لمصر بالمقارنة للهجرات لمصر علي مر التاريخ المصري .
كان في الزمن ده موجود الأرمن و الشركس و و اليهود و الأتراك و الشوام و الأوروبين خصوصا اليونانيين و القبارصة و غيرهم كل دول هاجروا لمصر خصوصاً في فترة حكم محمد علي و اللي للأسف كان بيفضلهم علي المواطنين المصريين في كل شئ فكان لهم إمتيازات كبيرة و كانوا بيعتبروا انهم في مرتبة أعلي من المصريين و مسكهم مناصب الدولة الكبيرة و الإقتصاد اللي كان بيسيطر عليه بشكل كامل من الأجانب خصوصاً الأرمن و اليهود و اليونانيين اللي كانوا كل مجموعة منهم بينافسوا التانيين علي مين اللي يستحوذ علي أكبر قدر من النفوذ و التقرب أكتر و أكتر من محمد علي 
فكان لهم الكلمة و التحكم في كل كبيرة و صغيرة تخص إقتصاد مصر و التجارة و المعاملات المالية و المصرفية و كل شئ و حتي إنهم كانوا مستشاريين في كل الوزارات و حتي تولي مناصب الوزراء و السفراء و كل شئ ,
لكن المصريين كانوا مجرد عمال او موظفيين صغيريين ملهمش أي دور في أي شئ كان بيتفرض علي الفلاحيين ضرايب كتيرة و علي العمال كانوا بيشتغلوا في المشروعات الكبيرة اللي اتعملت في مصر في عهدة بالسخرة .
محمد علي كان متسامح دينيا جداً مع غير المسلميين من المسيحيين و اليهود و حتي كان الأتراك و خصومه بيتهموه بده إنه أقرب للمسيحيين ( خصوصا الأرمن ) من المسلمين الأتراك و اللي خلي بعد كدة يبقي في عدواة سياسية/دينية ما بين الأرمن و اليونانيين وكمسيحيين و بين الأتراك وكمسلميين ع مين اللي يكون له الكلمة الأعلي في مصر .
محمد علي كان ذكي جداً عرف و قدر انه أزاي يطوع الكل له و يكسب ولاء الأجانب فيه و طبعا ده مش من غير مقابل فكانوا هم البناة الحقيقيين لمصر إقتصادياً و صناعياً ( حتي في الحرف البسيطة ) و تجارياً و حتي فنياً في كل مجالات و نواحي الفنون فالاجانب هم اللي أرتقوا بالفن الحديث و فنون المسرح و التمثيل و الغناء في مصر و طوروه . و كان هو بيديهم الإمتيازات و العطايا و الفلوس و الأطيان و المناصب الكبيرة فكانوا هم البشوات و البكوات و الطبقة الأرستقراطية في مصر .
الأجانب أثروا في مصر بشكل كبير جداً و بعتبر أن لولا سياسة محمد علي دي بالرغم من ان ليها جوانب سلبية الا إنها مكنتش مصر زاي ما كانت في تقدم في كل المجالات لأنه إستفاد من خبرات و مهارات كل اللي هاجروا لمصر ووظف ده لنفسه في بناء إمبراطوريته اللي بدأت من مصر و إنتشرت في عهده و بعد كدة في عهد أسرته 
و ناطح بيها الإمبراطورية العنثمانية نفسها و خلي مصر قوة عالمية عظمي . و كمان حصل للمصريين ثراء ثقافي كبير بعد كدة بمرور الوقت كل المكونات اللي جات لمصر أمتزجت في الشعب و أنتجت مخزون ثقافي كبير 
بالرغم من ان المصريين في عهد محمد علي كانوا و من بعده كانوا مش راضيين علي سياسة ان الأجنبي هو اللي يكون له كل شئ و هم ولا شئ إلا انهم مكنوش فيهم حتة العنصرية او التمييز او الكراهية الكبيرة ضد الاجانب نفسهم بالعكس حتي الحرفيين و الصناع و الموظفيين الصغيرين من الأرمن و الشركس و اليهود و غيرهم كانوا عايشيين ومنتشريين في المناطق الشعبية مع المصريين خصوصا في أحياء شبرا و العباسية و الأزبكية و غيرها من الأحياء في القاهرة و كمان في الإسكندرية اللي كانت الميناء الأساسي و الرئيسي للمهاجريين لمصر و كانوا في باقي مدن مصر بس بش أقل و مكنوش عايشيين في جيتو خاص لهم مكنش فيه جيتو للأرمن او لليونانين او اليهود او الأتراك ولا غيرهم و دة بيظهر ان ازاي كان في تسامح ما بين المصريين و بينهم و دة اللي بعد كدة كان سبب في إنصهارهم في الشعب المصري ..

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

بعثة الملك نخاو للدوران حول أفريقيا

اللون البنفسجي.. من لبنان للعالم القديم وأغلى من الدهب

"النوبية".. لغة ولا لهجة؟